Silniční dopravci začínají letos kromě nedostatku zakázek v důsledku finanční krize čelit další nebezpečné hrozbě. Poskytovatelé kreditních karet, jež slouží k platbě pohonných hmot, totiž razantně přitvrdili podmínky, za jakých mohou u nich dopravci tankovat.

Kdo nevyhoví přísnějším pravidlům, nebo neposkytne vyšší záruky pro kreditní tankování, nedostane nic. Týká se to tisíců dopravců v zemi. Bezhotovostní platbu totiž využívají prakticky všichni.

Společnosti, jako je Shell, WAG minerální paliva, OMV, DKV či Benzina, poskytující kreditní tankovací služby, tak postupují stejně jako banky, které zpřísnily pravidla pro poskytování úvěrů. Bojí se rostoucí platební neschopnosti zákazníků, kteří se potýkají s ekonomickými problémy a poklesem zakázek. Právě přeprava zboží a provoz kamionů je jedním z nejvíce ohrožených oborů. Krachují první dopravci, mluví se o propouštění řidičů.

Podobně jako banky

Dávat v takové situaci naftu na úvěr je podle petrolejářů stále větší risk. "Jde v podstatě o poskytování kreditu, podobně jako když si v bance půjčujete peníze. U nás jde o půjčování paliva, které je ovšem v případě nezaplacení už nenávratně spotřebováno," vysvětluje důvody obezřetnějšího postupu mluvčí českého zastoupení Shell Petr Šindler.

Firma, která patří v Evropě i u nás se značkou euroShell k největším na trhu tankovacích karet pro kamionovou dopravu, už podmínky pro posuzování klientů zpřísnila. S některými dopravci ukončila smlouvu.

Podobně postupují i jinde. Třeba v další z předních firem na trhu - WAG - s kartou Eurowag. "Od Nového roku revidujeme limity peněz, za jaké mohou zákazníci tankovat. Přibývá dopravců, za které odmítají pojišťovny ručit. Klesá přitom hodnota vozů a nemovitostí k zajištění úvěru. My teď místo toho požadujeme od dopravců víc bankovních garancí nebo složení vyšší zálohy," připomíná generální ředitel WAG Martin Vohánka. Pro silniční dopravce je karta přitom životní nutností. Kdo o ni přijde, musí doufat, že jinde ho nevyhodí. Nebo ukončit činnost. Hotově se neplatí.

"Dopravci jsou v téhle době v kleštích," komentuje situaci Vojtěch Hromíř z organizace Česmad Bohemia, sdružující přes dva tisíce dopravních firem.

"Na jedné straně roste riziko, že nedostanou za přepravu zaplaceno od zákazníka. I těm se fakturuje zpětně. A na druhé straně jim v případě platební neschopnosti hrozí, že přijdou o poskytovatele karetního systému," dodává.

Vyšší zadluženost firem

Podle prezidenta Česmadu a zároveň jednatele pražské velké dopravní společnosti OK Trans Vladimíra Starosty se dá čekat, že problém bude narůstat: "V našem případě s tankovacími kartami problém nemáme, ale potížím s nedostatkem vlastních zakázek musíme čelit všichni. A to zvyšuje riziko zadluženosti většího počtu dopravců. Se všemi důsledky."

Přísnějším sítem firem, které poskytují tankovací karty, neprojdou spíše menší dopravci. A hlavně ti, kteří měli dosud problém se splácením.

O potížích s tankovací kartou nechtějí otevřeně mluvit. "Moje kredity na tankování euroShell kartou mám pojištěné, ale i pojišťovny jsou teď přísnější. Prošel jsem jen tak tak. Ale kolega z malé firmy bude moci dál platit naftu kartou, jen když zaplatí o padesát tisíc větší zálohu," popisuje nynější situaci plzeňský dopravce, který si nepřál zveřejnit jméno.

Z předních poskytovatelů tankovacích karet nechystá přísnější pravidla údajně jen společnost CCS, která se zaměřuje jak na flotily kamionů, tak i firemní osobní vozy. "Máme dlouhodobě nastavena pevná a přísná pravidla pro vyhodnocování kreditních rizik u firemních zákazníků," napsala firma v písemném vyjádření.