Autor je předsedou Společnosti pro strategické řízení, inovace a podnikatelství a vedoucím partnerem firmy Inventa


Ne, nemusí jít o podnikatelskou sebevraždu! Pravda, čínští obchodní partneři a průmysloví výrobci mají zcela odlišnou představu o respektování duševního a průmyslového vlastnictví než evropští či američtí podnikatelé.

Četné příběhy zcizeného know-how jsou mementem pro ty, kdo hledají levné výrobní kapacity na východě a tvrdě narazí na realitu čínských poměrů.

Martin Liška, zakladatel společností AICTA a Aicta Design Work, patří k oněm inovátorům, kteří se neváhají pustit do podnikání tam, kde jiní obezřetně couvají. Aicta má za sebou úspěšný design a vývoj čtyř dvou- až čtyřapůllitrových motorů pro automobilky Laidong Engine, HoBao a další. Jako jediná východoevropská designérská firma spolupracuje s předními světovými výrobci při vývoji a ladění jízdních vlastností, zejména řídící elektroniky motorů a automobilů.

Příbramské firmě Ravak Aicta pomohla se založením výrobního závodu v Šanghaji a ujala se jeho řízení.

Své svébytné podnikatelské zkušenosti Martin Liška shrnuje do řady pregnantních postřehů a originálních podnětů :

* Neznalost pomáhá - když člověk ví, do čeho všeho jde - tak často couvne.

* Hledejte ve světě lidi, kteří to umějí, jsou nejlepší a pravidelně s nimi hovořte o svých problémech a nápadech.

* Najděte nejlepšího člověka na světě, kterému možná rozumí jen pět dalších lidí, a s ním začněte.

* I ve velkých firmách se nové ideje rodí zdola a jen zázrakem se v nich prosadí - nabízí se velká příležitost, jak zneuznané inovátory odhalit a spojit se s nimi, a tak účinně velkým firmám odčerpávat jejich zdroje.

* Nebojte se vstoupit do soutěže s lídry trhu.

* Člověk, který má jenom ideu, ale není ochoten pro ni vykrvácet, není pro mě.

* Nevěřím v korporátní rozhodování. Vždy musí být konkrétní člověk, který věc má na starost a je ochoten pro ni vykrvácet... Já mám možnost jeho pojetí odmítnout. Když neodmítnu, pak už nezasahuji.

* Čím je složitější obor, tím je menší konkurence - v jednoduchých oborech je spousta lidí.

* Inovace v hromadných výrobách jsou problematické - počáteční investice jsou pro soukromého podnikatele příliš velké; šanci máme ve specializovaných výrobách pro náročné zákazníky, kteří jsou připraveni platit vyšší cenu.

* Neúspěšní podnikatelé mají problém - jsou moc pilní; měli by být línější a najmout odborníky na to, co neumějí.

Investičně-obchodní inspirace z čínského trhu:

* Čínskému zákazníkovi musíte přidat něco navíc - nabídku, resp. garanci toho, že se od vás něco naučí.

* V Číně je třeba s koncovým zákazníkem komunikovat denně, projevovat osobní zájem o něj i jeho rodinu...

* Chcete-li uspět v Číně, musíte dokonale zvládnout procesy doma. Číňané požadují jen nejvyšší kvalitu a spolehlivost - i když ji sami neumí.

* Musíte si vychovat své vlastní Číňany. Nikdy nespoléhejte na loajalitu najatých čínských zaměstnanců - ti slouží sami sobě, ne vám.

* Řízení výkonu v Číně: když skuhrají, že mají moc práce, tak jim naložím dvakrát tolik, a pak se uvidí.

* Na závěr inspirace, kterou najdeme jen u výrazných podnikatelských osobností a opravdových lídrů - průkopníků inovací: Nemějte strach z Číňanů - utíkejte rychleji, než vás honí! Oni vás tlačí ke zlepšením. Buďte vděčni těm, kdo vás nutí k inovacím! Za peníze partnera, který se vás pokouší okopírovat, vás napadnou další myšlenky!