Pro dobrý chod firmy je nezbytné popsat, analyzovat, změřit podnikové procesy a pravidelně vyhodnocovat jejich efektivitu

Metoda ABC může přinést firmám konkurenční výhodu

Hnací silou podnikání jsou informace. Ten, kdo je má, získává oproti konkurenci důležitou výhodu. V řízení i rozhodování. Metoda Activity Based Costing právě takové údaje nabízí.
O pozici firmy na trhu dokážou rozhodnout správné informace. Většinou se jedná o údaje o podnikových procesech. Tyto jednotky zahrnují pracovní postupy, při nichž se využívá majetek (výrobní, distribuční, obslužný) a finanční zdroje podniku. Z pohledu na podnik obecně se jedná o základní výrobní procesy, obchodní procesy, logistické procesy a technické procesy, které probíhají napříč organizací. Při jejich definování se uplatňuje metoda "Core Business" podniku, která stanovuje základní poslání a činnost firmy.
Pro dobrý chod firmy je proto nutné tyto procesy popsat, analyzovat a poté je změřit a vyhodnotit jejich efektivitu. Při analýze a definování struktury podnikových procesů je třeba:
rozdělit procesy na hlavní (vystupují z podniku směrem k zákazníkovi - např. příprava nabídky, dodání produktu) a podpůrné (podporují hlavní procesy - např. procesy spojené s údržbou, podnikovou dopravou)
rozdělit procesy dle dalších manažerských hledisek (procesy přidávající/nepřidávající hodnotu k podnikovému výstupu, procesy zákaznické/nezákaznické)
odstranit bariéry mezi stávajícími procesy (např. obchodní proces při nabídkovém řízení musí překonat bariéry mezi technickými, případně výrobními procesy)
odstranit procesy, které nikde nekončí (nemají návaznost na ostatní procesy ani výstup pro zákazníka)
popsat nejpodstatnější procesy z hlediska oblasti podnikání firmy
určit vlastníky procesů - odpovědné osoby
změřit procesy a zjistit jejich efektivitu
změnit procesy (reengineering), které nevyhovují stanoveným kritériím a maximálně je orientovat na zákazníka.
Většinu z uvedených kroků je možné realizovat "administrativně" pomocí podnikového interního týmu, který danou problematiku mapování a popisu procesů zpracuje. Převážná část firem však již nedokáže tyto údaje vyhodnotit, změřit a tím zjistit míru jejich efektivity. Mnohdy také nedostačují informace o orientaci na zákazníka po stránce měření. Otázky typu: "Je tento zákazník při četnosti jeho nákupů pro podnik efektivní?" jsou přitom pro firmu velmi důležité a manažeři si je pokládají téměř každý den.

Správné informace

Activity Based Costing (dále jen ABC) lze popsat jako kalkulaci nákladů na činnosti. Activity Based Management pak je způsob řízení, který se orientuje na podnikové procesy a ABC využívá k jejich změření. Tato metoda dokáže při správné aplikaci dodat vrcholovému vedení podniku podstatné informace o spotřebě podnikových zdrojů, probíhajících procesech a ziskovosti produktů, zákazníků, segmentů trhu, prodejních kanálů atp.
ABC sama o sobě procesy neměří, ale využívá veličin, které jsou v podniku na různých místech aplikovány a které jsou nezbytné k vykonávání konkrétních procesů. Tyto veličiny velmi dobře odrážejí spotřebu nákladů na tyto procesy. Metoda ABC tak současně dokáže aplikovat finanční i nefinanční měření.
Pro samotné využití ABC platí jednoduchý předpoklad. Zákazník od podniku vyžaduje produkt, dodání produktu závisí na provedení příslušných procesů, podnikové procesy ke svému provedení potřebují zdroje a zdroje v jakékoliv podobě (lidské, materiálové, výrobní atd.) spotřebovávají peníze, tedy náklady. ABC vychází od zákazníka, a proto i procesně orientovaná organizační struktura podniku by na svém vrcholu měla mít zákazníka jako nejdůležitější vedení podniku.
Pro využití ABC je třeba důkladný popis podnikových procesů, vytvoření vhodných struktur skupin zákazníků, dodavatelů, segmentů trhu atp. Důležité je i správné vytvoření struktury vnitropodnikových útvarů. To je však jen nezbytně nutnou, nikoliv však postačující podmínkou pro fungování celého systému.
Pravidelné sledování a vyhodnocování dle ABC může byt zahájeno pouze po vytvoření všech odpovídajících prvků systému. Je třeba také dbát na to, aby daný postup zaměstnance podniku při zvládání jejich současné agendy příliš nezatížil a zároveň dokázal poskytnout relevantní a věrohodné informace.
Pokud již podnik metodu ABC uplatňuje, je optimální navázat její vstupy a výstupy na celopodnikovou strategii, měření a vyhodnocování hlavních cílů či základních podnikových "měřítek" výkonnosti.

Uživatelé výstupů

Cílovou uživatelskou skupinou výsledných informací poskytnutých na základě aplikace metody ABC je vedení podniku. Manažeři na střední podnikové úrovni využívají údaje z ABC již v průběhu jejich zpracovávání. Vzhledem k jejich úloze ve firmě však požadují především dílčí informace, které se týkají "jejich" procesů a zdrojů.
Pokud má ABC poskytovat informace pro podporu rozhodování, je nutno tyto informace pravidelně zpracovávat. Při aplikaci metody lze také využít i softwarové nástroje. Po pořízení celého systému je vhodné software rozšířit pro další uživatele např. formou aplikací pro prohlížení či pomocí manažerského informačního systému.
Aby byl efekt z aplikace metody Activity Based Costing maximální, musí podnik začít "ABC myslet" a oprostit se od tradičních přístupů řízení, které dodávají omezený počet informací.

Václav Hrach,
TES Praha