Ráno si jde zaběhat, pak se převlékne do svých oblíbených riflí a metrem jede vyjednávat o kontraktech za miliony - to je Grahame Maher, tuzemský šéf Vodafonu. Přestože šéfuje české pobočce největšího mobilního operátora na světě, stále se snaží chovat stejně, jako když se před více než dvaceti lety živil v Austrálii jako pekař.

"Když poprvé uvidíte svou fotku v novinách, řeknete si - co tomu asi řeknou lidé. Často se jen kvůli druhým začnete chovat jinak. Toho se bojím," říká Maher s tím, že i když se jeho fotka v novinách čas od času objeví, chce mít jistotu, že si umí ohlídat své ego. Možná i proto se řídí heslem: Oblek z nikoho byznysmena neudělá.

"Nemusím si přece dokazovat, že dělám obchody tím, že si na sebe vezmu kravatu a oblek. Podívejte se na banky, mají zábavné reklamy, ale pak přijdete do jejich kanceláře a tam sedí banda kožených manažerů v obleku a kravatě," vysvětluje Maher.

I na obchodní jednání tak vyráží v riflích a tričku. Často tím přivede své obchodní partnery do rozpaků. Nejednou se mu totiž stalo, že byl na jednání mezi "kravaťáky" jediný bez obleku.

"Chodí zásadně neformálně oblečen. Na nic si nehraje," potvrzuje i Michal Heřman, šéf firmy Star Communications. Jeho firma se stará o nepřímou distribuci některých produktů nejmladšího českého operátora.

Zatímco na okamžiky v obleku musí šéf Vodafonu chvilku vzpomínat, kdy měl na sobě naposledy dámské svatební šaty ví naprosto přesně. "Když jsme v Austrálii obnovovali sponzorství s jedním fotbalovým týmem, pojali jsme to jako svatbu. Týmu se zrovna moc nedařilo, potřebovali pozvednout, takže když partnerství, tak v dobrém i zlém. Protože kapitán fotbalového týmu měl přes dva metry a vypadal fakt dobře, nevěstou jsem musel být já. K obřadu mě tehdy dokonce odvedla má matka," říká Maher.

Osmačtyřicetiletý Australan se totiž baví i při práci a legraci si dělá i z někdy zdánlivě nudných obchodů. Dva roky nato však vyhrálo "jeho" fotbalové družstvo titul.

Také v Česku jsou známé jeho "vtípky" - proslul jako ten, který nasadil konkurenci parohy. A podle hesla Vodafonní reklamy, "když parohy, tak pro všechny," sám Grahame Maher se dozdoben plyšovými růžky několikrát ukázal i na veřejnosti.

Grahame Maher přišel do Česka před dvěma lety ze švédského Vodafonu, předtím vedl pobočku v Austrálii a na Novém Zélandu. Předcházela ho pověst člověka, jenž si umí zjednat pořádek. V Austrálii rapidně snížil náklady společnosti, na Novém Zélandu výrazně zvýšil počet zákazníků. Zároveň s tím však pronikaly zprávy o tom, že je "v pohodě", má smysl pro humor a umí jednat s lidmi.

"Dokáže nastolit neformální atmosféru a hraje otevřenou hru. Je ochoten se svými partnery sdílet důležité informace. Stojí si sice na svém, ale není proti kompromisům. Hledá řešení přijatelná pro obě strany. Velmi dobře se s ním diskutuje. Provokuje lidi k přemýšlení, aby rozhodovali sami," potvrzuje Roman Stupka, šéf české pobočky Ericssonu.

Byznysmeni v metru

Kdo ho ráno potkává na trase metra A, patrně by neuvěřil, že před ním stojí člověk, který šéfuje telekomunikační firmě s miliardovým obratem - rifle, černé sako a taška přes rameno. "Cestovat městskou hromadnou dopravou je možnost, jak potkávat lidi. Kdybych měl do práce jezdit autem s černými skly, ani bych si nevychutnal to, že jsem v Česku," říká Maher, který vždy na všechny schůzky chodí na minutu přesně.

Okamžitě dodává, že určitě ale není jediný český top manažer, který si oblíbil metro a tramvaje. "Jednou jsem v metru potkal tehdejšího šéfa České spořitelny Jacka Stacka," dodává.

Ležérní oblečení, které dominuje celému českému Vodafonu, je sice "dědictví Oskara", Maherovi však perfektně vyhovuje. "Když v džínách a triku přijedu do pobočky Vodafonu v Anglii, vždycky se diví, co tam chci a kdo vlastně jsem. V Česku chodíme všichni v tom, co uznáme za vhodné. Já přece nebudu někomu přikazovat, co si má vzít na sebe. Tito lidé jsou zodpovědní sami za sebe, tak musí vědět, co si obléknout. Když chtějí mít děti, také se nikoho neptají, jak na to," říká Maher.

Sám musel naposledy do obleku, když obdržel pozvánku na formální akci na Pražském hradě. "Respektuji tradice, takže jsem sáhl po obleku. Na kravatu ale nedošlo, snad ani žádnou nemám," dodává.

Zákazník především

Hned od začátku své české kariéry Grahame Maher hlásal, že chce, aby české schopnosti vévodily světovému Vodafonu. Sám přitom stál za změnami několika byrokratických pravidel ve společnosti, které mu přišly nelidské.

"Přestavte si, že vám někdo v rodině zemře, vy s Vodafonem chcete zrušit smlouvu a my bychom to neudělali, pokud neuvidíme úmrtní list. To nebylo zrovna optimální," komentuje Maher jednu z drobných změn, o které se zasadil.

Ve stylu "dělat věci co nejpřehledněji" změnil Vodafone pro všechny své zákazníky tarify, začal uvádět jen jednu cenu, a to konečnou včetně daně z přidané hodnoty.

"Grahame je špičkový manažer v oboru telekomunikací. Je to vizionář, který má talent rozvíjet obor telekomunikací tak, aby byl ještě více zaměřen na zákazníka," komentuje jeho činnost Ronald Mahler, šéf konkurenčního T-Mobilu.

Pláž vystřídala Letná

Podle Mahera je nejhorší schizofrenie, kdy se někdo chová jinak v práci a jinak doma o víkendech.

"Někteří moji kolegové tráví celý život tím, že se chovají tak, jak si myslí, že se to od nich očekává. Když je ale poznáte, jsou to vlastně normální lidé. Tento šílený způsob života - být vlastně dvěma různými lidmi - je ničí," říká Maher.

Sám se snaží být stále stejný. "Jen moje maminka občas ukáže na článek, kde je moje fotka," dodává.

Jako velký sportovec si jde každé ráno zaběhat. Z pražského Újezda, kde bydlí, pravidelně vyráží na Letnou a Petřín. "Není to sice jako běhání na pláži u oceánu, na které jsem byl zvyklý z Austrálie, ale východ slunce nad Prahou také není špatný," dodává Maher.

Denně uběhne tak deset kilometrů. Zúčastnil se dokonce i pražského maratonu. Trasu pokořil za tři hodiny a padesát minut.

Se sportem je také spojena "australská historka", která ho provázela při jeho příchodu do Česka.

Baví se i při práci

Když při ragbyovém utkání mezi Austrálií a Novým Zélandem vběhl na hřiště nahý mladík s logem Vodafonu, ukázalo se, že o připravované akci Maher věděl.

"Vtipkoval jsem se svými zákazníky a jeden muž se mě zeptal: Když vběhnu na hřiště a dostanu se do televize, zaplatíš za mě pokutu?" vysvětluje Maher s tím, že tehdy s nabídkou souhlasil.

Pár dní nato, když seděl s předsedou australské vlády na zápase, skutečně vběhl na hřiště nahý muž. "Premiér se ke mně tehdy naklonil a povídá: "Grahame, není to vaše logo na jeho zadku?" Netušil jsem, že ten muž bude nahý, pouze s namalovaným logem. Byla to chyba, ale zaplatil jsem pokutu a přiznal svou vinu," dodává Maher.

V Česku zase "ověsil" telefonní budky a billboardy konkurenčních operátorů sobími parohy - symbolem vánoční reklamy Vodafonu.

"Odpovědnost za nápad a provedení beru na sebe. O této části kampaně jsem přemýšlel a dospěl jsem k názoru, že by nemuselo být špatné pobavit se na Mikuláše společně s konkurencí," komentuje předvánoční vtípek Maher. Konkurence však smysl pro humor neprojevila. Naopak. Pod hrozbou žaloby se proto šéf Vodafonu se šarmem sobě vlastním "postiženým" omluvil.

I z omluvy však udělal show a před zraky veřejnosti i médií a za asistence malých čivav, které v reklamě figurovaly, si na ledové ploše sám nasadil plyšové parohy.

Vánoční kampaň však pochválilo celosvětové vedení Vodafonu. Falešní sobi nyní mají dokonce sloužit jako případová studie pro všechny pobočky společnosti Vodafone. Bude se na nich ukazovat, jak se dá využít domácího talentu v reklamách.

Otevřeně o "no comment"

O svých chybách mluví Maher otevřeně. Stejně tak o tématech, která většina manažerů raději nechává bez komentáře. V nedávné anketě Hospodářských novin, které se zúčastnilo několik předních zahraničních manažerů, byl jediný, kdo bez rozpaků otevřeně mluvil o korupci. "Měl jsem zkušenost s jednou českou společností, která si řekla o úplatek. Ten by nám zaručil uzavření obchodní transakce. Jsem si ale jistý, že se to děje i v jiných firmách, a lidé si to zkrátka nepřiznají nebo nechtějí přiznat," dodává Maher.

Česko si nejprve obhlédl

Grahame Maher je v Česku už druhým rokem. Pravidelně chodí na lekce češtiny a i přesto, že si stěžuje na to, že je to velmi těžký jazyk, má už základy zvládnuté.

Poté, co se dozvěděl, že bude šéfovat Vodafonu v Česku, přečetl si o zemi pár odkazů na internetu a spolu s manželkou sem přijel na tajný poznávací výlet.

Po víkendu stráveném cestováním po památkách, ochutnáváním českých specialit a piva nabídku přijal. Česko chce poznat co nejlépe, a proto nezůstává pouze v Praze. O víkendech podniká spolu s manželkou Jane nejrůznější výlety po Česku, například do Českého Krumlova nebo do hor.

16.gif