Od konkurence jsem nedávno dostal nabídku na odkup mojí firmy, malého výrobního podniku s dvaceti zaměstnanci. Podnikám v oboru již dlouho a chtěl bych zkusit také něco jiného. Kdy je nejvhodnější doba pro prodej společnosti a co všechno ovlivňuje její cenu?
P. Krutík, Olomouc


Než se rozhodnete svou společnost prodat, přece jen se zamyslete nad tím, zda to opravdu chcete.

Pokud vám není lhostejný další osud firmy po případném prodeji, pak také zvažte, zda společnost může fungovat i po vašem odchodu. Nejsou například všechny důležité obchodní kontakty navázány na vaši osobu?

Nejvhodnější pro vás samozřejmě je společnost prodávat, když její výkonnost roste. Pokud se vaší firmě daří, přináší to potenciálním investorům více příležitostí k rozvoji a jsou ochotni zaplatit za ni zaplatit větší cenu.

Záleží také na situaci na trhu ve vašem oboru, konkrétně, zda máte hodně silných konkurentů. Pokud je kupujícím přímý konkurent, nákupem vaší firmy získá silnější pozici na trhu a možnost rozšířit výrobní kapacity.

Vyšší cenu také můžete žádat, pokud vlastníte nějaké patenty či licence na speciální výrobní postupy, stroje nebo materiály. Investor ochotněji koupí vaši společnost, jestliže je v regionu dostatek kvalifikované pracovní síly pro případ, že by v budoucnu plánoval rozšířit výrobu.

Co naopak na ceně podniku v očích investorů ubírá, jsou uměle snižované hospodářské výsledky kvůli nižší daňové povinnosti. Nebo také dluhy vůči státu, zaměstnancům a dodavatelům.

Pokud se vaše firma věnuje několika činnostem (například výrobě nábytku a pronájmu kanceláří), které spolu vzájemně moc nesouvisí, činí ji to v očích investorů méně přitažlivou.

Jednak se hůře hledá kupec, který firmu koupí jako celek, a také je mnohem obtížnější stanovit její cenu. Před prodejem firmy je proto vhodné ponechat si pouze klíčový obor a zbytek odprodat samostatně.

Než přijmete nabídku vašeho konkurenta, zjistěte si, zda nejsou i jiní potenciální zájemci.

Do prodeje firmy se určitě nepouštějte sám. Vyberte si kvalitní poradenskou společnost, která vám pomůže s celou transakcí od oslovení možných zájemců až k podpisu smlouvy o prodeji.

Klíčem k výběru poradce jsou jeho zkušenosti z podobných transakcí, mezinárodní působnost a tým, který bude transakci zajišťovat a bude vám partnerem po čtyři až devět měsíců trvání transakce.


Odpovídá:
Tomáš Klápště, výkonný ředitel Patria Corporate Finance