Společnost Kapsch je u nás v obecném povědomí známa v souvislosti s mýtným na dálnicích a často medializovanými problémy s mýtem spojovanými. Jak vidíte tuto problematiku z pohledu společnosti Kapsch?

Když se na to podíváme bez předsudků a mediálních klišé, podařilo se nám v rekordním čase postavit dobře fungující a efektivní elektronický mýtný systém, který mimochodem sklízí obdiv všude v zahraničí. Potvrzením toho, že Kapsch mýto umí, je i naše čerstvé vítězství v tendru na mýtný systém v Polsku.

Pokud jde o financování, stát si chytře nastavil podmínky tak, že ho budování mýta nestálo ani korunu ze státního rozpočtu. My jsme výstavbu zaplatili, garantovali jsme její kvalitu a rychlost a spustili jsme výběr mýta včas 1. ledna 2007. Teprve až stát vybral z mýta dostatek peněz, začal nám zpětně splácet investované náklady.

Dnes patří mýtný systém České republice a my jej dle smlouvy po deset let provozujeme a ručíme státu za jeho vysokou funkčnost.

Značka Kapsch však nejsou jen mýtné brány a vše, co s mýtným souvisí. Kde všude se můžeme setkávat s produkty a činností vaší společnosti?

Kapsch je rakouská rodinná firma s více než stoletou tradicí, která se rozrostla v globální podnik. Soustřeďujeme se na dodávku a provozování elektronických mýtných systému, dopravě-telematických řešení pro zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu, jsme světovým lídrem v GSM řešeních pro železnice, poskytujeme podniková IT řešení a IP telefonii.

Není bez zajímavosti, že v České republice působíme již 20 let. A to, že Kapsch je v oblasti mýta jedním z nejvýznamnějších evropských hráčů a že mýto umí, potvrzuje nedávné vítězství naší společnost ve výběrovém řízení v Polsku.

Vraťme se k tomu, co motoristy a zejména provozovatele motorových vozidel nejvíce zajímá. Jak vlastně už dlouho se u nás mýto vybírá?

Mýtné se na českých dálnicích, rychlostních silnicích a vybraných silnicích 1. třídy vybírá bezmála čtyři roky. Rozsah zpoplatněné sítě se pohybuje kolem 1300 km a nákladních vozidel s hmotností nad 3,5 tuny se v systému pohybuje přes půl milionu.

Český mýtný systém je postaven na bázi mikrovlnné technologie, na celoevropském standardu a na principu zpoplatnění všech jízdních pruhů bez nutnosti zastavení. Náš systém vyniká vysokou efektivitou, kterou pro stát měří nezávislý auditor. Jen za poslední rok neklesla pod skvělých 99 procent.

Dá se říci, kolik už bylo na mýtném vybráno, a kolik z toho přišlo do státní pokladny?

Za celou dobu provozování mýta stát od kamionů vybral do dnešního dne něco přes 22 miliard korun. Nám za dodávku mýta zaplatil 3,2 mld. Kč a za provozování systému dosud 4,3 mld. Kč. Takže státu "zbylo" 14,5 miliardy korun. Vše uvádím bez DPH, protože i mýtné stát vybírá bez DPH.

To sice není malá částka, ale původně se počítalo s větším přínosem pro stát.

To není pravda. Když jsme mýtné spouštěli, odhadovali experti z ČVUT, že se v prvním roce 2007 vybere dokonce jen jediná miliarda. A nakonec to bylo 5,6 miliardy korun. Takže myslím, že výnosy z mýta předčily očekávání. Rozdíl proti tomu, co by stát vybral od kamionů pomocí časových dálničních známek, je 400 %!

Samozřejmě by se mýtného mohlo vybírat víc, ale to ovlivňuje stát sám tím, jaké nastaví kilometrové tarify. Ty české patří k nejnižším v Evropě. Kdyby byly na úrovni například Rakouska, vybírali bychom místo pěti až deset miliard ročně.

Myslíte si, že celý rozdíl mezi předpokládaným a skutečným výběrem lze přičíst hospodářské krizi, která se citelně dotkla silniční kamionové dopravy?

Naší zodpovědností je, aby každý kamion zaplatil, anebo byl pokutován, a to se nám daří takřka ze 100 %. Absolutní sumu výběru však ovlivňují pouze tarify, které stanovuje stát. Hospodářská krize se skutečně na výběrech mýta projevila, proti roku 2008 jsme v roce 2009 zaznamenali pokles až o 15 procent.

Mýtné přirozeně kopíruje vývoj ekonomiky. Proto jsme mohli letos krásně pozorovat rostoucí výběry mýta spolu s oživením hospodářství. V současnosti dosahujeme rekordních denních výběru kolem 26 milionů a za celý rok 2010 se můžeme dostat až k 6,5 miliardám korun.

Jak se osvědčilo mýtné pro malá nákladní a užitková vozidla?

Letošní rozšíření mýta na malá nákladní auta proběhlo hladce a bez problémů, což vyniká zejména ve srovnání s krizí kolem spouštění satelitního mýta na Slovensku. Výběry mýta od menších kamionů odpovídají očekáváním ministerstva dopravy z loňského roku.

Jaké má vaše společnost cíle pro nejbližší období a co čeká nás motoristy např. v horizontu příštích tří let?

Naším prvořadým úkolem v České republice je co nejlépe provozovat mýtný systém a rozšiřovat jej na nové úseky dálnic a silnic podle zadání státu. Nový ministr dopravy si plně uvědomil, že v době nedostatku peněz může být mýtné významným zdrojem financí. Proto nás čeká zvýšení mýtných tarifů, které je nezbytné, i když se neobejde bez logických protestů autodopravců.

Budu-li mluvit v obecné rovině, ministerstvo rovněž uvažuje o rozšíření mýtné povinnosti kamionů i na některé další zatížené silnice 1. třídy. Ministr dopravy také podle médií zvažuje stavět nové dálnice pomocí PPP s tím, že investice se takovému staviteli zaplatí postupně z výběrů mýta. To technicky není pro český mýtný systém problém, ale bohužel to bude muset být spojeno se zavedením mýtné povinnosti i pro osobní auta.

To je však celoevropský trend, známe ho už například z Francie, Itálie, Španělska či Skandinávie.


Karel Feix je generálním ředitelem dceřiné společnosti Kapsch TrafficCom v České republice již od roku 1991. V roce 2005 sehrál klíčovou roli při získání, implementaci a dodávce národního elektronického mýtného systému v České republice. Pod jeho vedením se Kapsch podílí na desetiletém provozu mýtného systému.