Delší kampaň může vynést více hlasů

Pokud bude během volebního víkendu někdo napaden politickým protivníkem, nebude se moci bránit, míní politolog Lebeda.

Josef Pravec, Ivana Kněžínková
www.ihned.cz/autori

Praha, 14. 6. 2002
Ačkoliv se odborníci shodují, že volební agitace do posledních okamžiků - tedy i ve dnech voleb - může přinést další hlasy, politické strany tvrdí, že už dramatické stupňování kampaně nechystají.
"Na centrální úrovni končíme v pátek - v novinách ještě vyjde náš inzerát. Pak je vše na krajích a ty k tomu přistoupí individuálně. Ale žádné útoky na politické odpůrce rozhodně nepřipravujeme," prohlásil volební manažer ODS Miroslav Beneš.
Také místopředseda ČSSD Karel Kobes odpovědný za volební kampaň strany tvrdí, že jeho strana ve dnech voleb už s ničím novým nepřijde. "Na nikoho nechceme útočit. Pokud budeme napadeni, tak se ale musíme bránit," podotkl.
Volební tečku podle svých slov nepřipravují ani lidovci. "Co jsme chtěli sdělit, to jsme už řekli. Žádný závěrečný trhák nemáme. Bylo by to už nevkusné," poznamenal místopředseda KDU-ČSL Jan Kasal.

Volič na poslední chvíli

Politolog Tomáš Lebeda pokládá to, že byla kampaň rozšířena i na dny voleb, za nešťastné: "Mohou být nasazeny zbraně těžkého kalibru a pro napadeného bude velice těžké se bránit."
Prodloužená možnost agitovat každopádně podle analytiků může stranám přinést další hlasy. "Kvantifikovat případný zisk je ale nemožné," upozorňuje Stanislav Hampl z agentury TN Sofres-Factum.
Připomíná, že průzkum před čtyřmi roky ukázal, že více než 16 procent z těch, kteří nakonec přišli k volbám, se rozhodovalo v několika posledních dnech. K obdobnému zjištění došla agentura STEM.
Jiří Šípek z katedry psychologie Filozofické fakulty UK si myslí, že prodloužená kampaň může ovlivnit právě váhavce, kteří do poslední chvíle nevědí, komu dají hlas. "Člověk může jít do volební místnosti a v hlavě mít znění posledního volebního šotu, který slyšel nebo četl. U nezralých, nepřipravených voličů - a těch je u nás ještě hodně - se to nedá vyloučit," soudí.

Velké malé strany

O významu zápasu o voliče do poslední chvíle je přesvědčen i politolog Bohumil Doležal. Zvlášť za situace, kdy rozdíl v počtu hlasů pro ČSSD a ODS bude jen malý. "O vítězi zřejmě rozhodne nepočetná skupina voličů, která se nakonec přikloní na jednu stranu," míní.
Podle Doležala má důvod k víkendové agitaci zejména ODS. "Vsadili na obhajobu národních zájmů a na předpoklad, že se s ČSSD dohodnou. Obojí nevychází, a tak nyní musí měnit taktiku a znovu mobilizovat."
Jiří Buriánek, vedoucí katedry sociologie z Filozofické fakulty UK, je ke schopnostem stran přesvědčit lidi "narychlo" naopak skeptický. Domnívá se, že nerozhodnutého voliče lákání dotažené do posledního momentu příliš nezasáhne.
"Těsně před volbami se ale může stát cokoli. Záleží také na tom, zda se ve volební propagaci objeví nějaké nové, zcela nečekané obsahy. A také, jak masívní útok některá z politických stran ještě provede," tvrdí sociolog.
Odborníci upozorňují, že navíc je tu početná skupina lidí, kteří až dosud chtěli podpořit malé strany. "Část z nich se nakonec může rozhodnout dát hlas tomu, kdo se do sněmovny doopravdy dostane," míní Hampl z TN Sofres-Factum.
Podle posledních průzkumů této agentury z minulého týdne hodlalo pro malé strany hlasovat téměř 17 procent voličů.
Analytici dodávají, že významným faktorem, který má vliv na konečný výsledek, je i volební účast. Většinou uvádějí, že vyšší počet voličů nahrává levici.