Na poukázky by se vracet nemělo

Pokud majitelé restaurací nebo obchodníci vracejí na stravenky hotovost, je to projev jejich velké vstřícnosti vůči zákazníkům říká ředitel firmy Sodexho Pass Miroslav Sedlák.

hn: Co říkáte názoru, že stravenky zvyšují ceny v restauracích, protože lidé je ochotněji utrácejí?

Nesdílím tento názor ze dvou důvodů. Především stravenky zdaleka netvoří sto procent obratu těchto provozoven. Restaurace mají i část zákazníků, kteří hradí svou útratu v hotovosti, a pokud by neměly ceny nastaveny tak, aby si je mohli dovolit i lidé, kteří platí přímo penězi, pak by nemohly dlouhodobě fungovat. Zkrachovaly by. Dalším faktorem, který působí proti růstu cen, je obecná konkurence mezi jednotlivými restauracemi. Problém, který zmiňujete by snad mohl nastat snad jen v situaci, kdy v okolí většího podniku je jen jedna nebo dvě restaurace, kam zaměstnanci chodí na oběd. V tom případě by mohly být v pokušení upravit ceny podle hodnoty stravenek. V běžných restauracích se však takové problémy prakticky nevyskytují.

hn: Jsou povinni majitelé restaurací nebo obchodů s potravinami vracet peníze na nevyčerpanou hodnotu stravenky?

To je hodně diskutované téma, na které je celá řada názorů. Dovolím si vyjádřit názor, který zastává nejen naše společnost, ale také řada členů Asociace provozovatelů stravenkových systémů. Vycházíme z toho, že stravenka je poukázka umožňující výdej jednoho hlavního jídla. Nikdo by proto neměl a priori požadovat vrácení peněz na nevyčerpanou stravenku. V opačném případě by se dostal do rozporu nejen se smyslem stravenky jako poukázky ale i s daňovým režimem.

hn: Jak to myslíte?

Zaměstnanec dostává poukázku osvobozenou od daně za předpokladu, že je použita na stravu v nepeněžní podobě. Pokud by si totiž koupil dejme tomu rohlík za korunu a nechal si vyplatit 49 korun, pak dostává hotovost, kterou by měl mít zdaněnou. Tím by byl popírán smysl stravenky jako takové.

hn: Ale obchodům nebo restauracím by mohlo být jedno, zda jejich zákazníci mají v pořádku své daňové přiznání...

Ano, ale tyto provozovny platí za proměnění poukázky za hotovost smluvní poplatek z nominální hodnoty stravenky, a nikoli z toho, kolik u něj zákazník utratil. Poplatek se tak samozřejmě počítá i z vrácené hotovosti, čímž by mohla být poškozena provozovna obchodně.

hn: Některé provozovny ale na stravenky vracejí.

Ano, uváděl jsem teoretická východiska, proč by se na stravenky vracet nemělo. Praktický závěr je takový, že na stravenky se vůbec nevrací hotovost, nebo nějaká předem dohodnutá částka. Ta dohoda je u slušných firem oznámena na viditelném místě, typu Na stravenky vracíme do 5,- Kč. Každý se pak může rozhodnout, zda bude platit hotovostí nebo stravenkou. To je ale nadstandardní krok ze strany restaurací a obchodníků, výraz zájmu o zákazníka, který ale nelze nijak vynucovat.