TITULEK38: Hudební firmy se bojí budoucnosti

PEREX: Vydavatelé začali kvůli propadům trhu zlevňovat, ale zisky si budou muset zkrátit i obchodníci.

Hudební průmysl se propadá do stále hlubší krize. Ta nyní udeřila tvrdě i na Česko: V první polovině roku klesl prodej CD a audiokazet o téměř třicet procent ve srovnání se stejným obdobím roku 2001.

Na pultech obchodů letos zatím zůstalo o více než jeden milión neprodaných alb více než v minulém roce. Lidé za hudbu utratili o 177 miliónů korun méně. Důvod je podle nahrávacích firem jasný: Kvůli vysokým cenám CD si lidé začali hudební produkci nelegálně kopírovat pomocí vypalovacích CD mechanik.

MEZITITULEK: Zlevnit nejde všechno

Hudební vydavatelství hledají možnosti, jakým způsobem situaci řešit. Řada z nich se v první fázi rozhodla snižovat ceny hudebních nosičů s českou produkcí a maximálně šetřit na nákladech. "Zlevnili jsme řadu titulů až o třicet procent. Ale to je zatím první reakce na vážný pokles prodeje," uvedl ředitel BM music Michal Běloušek, který tvrdí, že se bude muset změnit celý český hudební průmysl. "Vydavatelství snížením cen ubírají jen na svém zisku. Změnit podmínky budou muset všichni - nahrávací studia, muzikanti, vydavatelé i obchodníci. Musíme lidem dát takové ceny, aby opět začali chodit do obchodů a kupovali si originální nahrávky a nevypalovali desky doma," dodává Běloušek, jehož firma je dceřinou společností nadnárodní Universal Music group. Ta dokonce musela v České republice v rámci šetření propustit i několik desítek zaměstnanců.

Plánované zlevňování desek je však v současné situaci možné pouze u českých interpretů. Ceny zahraničních nahrávek, které se pohubují nejčastěji od 500 do 600 korun za CD, totiž určují světová hudební nakladatelství. Ta se přitom snaží sjednotit ceny jednotlivých nahrávek ve většině zemí, aby nedocházelo k tzv. reexportu. "Když u nás bude stát deska U2 Best of 400 korun, přijedou obchodníci z Německa, vykoupí je a doma je prodají za vyšší ceny. A toho se vydavatelství bojí," vysvětlil Běloušek. Celkový podíl zahraničních alb na českém trhu je přitom zhruba 50 procent.

MEZITITULEK: Nejodvážnější je Indies

Se snižováním nákladů začali vydavatelé nekomerční české hudby Indies records. "Pokles prodeje je jasný i u nás, i když jsme měli a máme ceny nižší než velké společnosti. Rozhodli jsme se tak nyní zkusit nahrát desku skupiny -123 minut co nejlevněji a nabízíme ji zákazníkům za 199 korun. Teď čekáme, zda se podaří prodat alespoň čtyři tisíce kusů, abychom pokryli náklady. Když se to povede, půjdeme touto cestou dál," uvedl spolumajitel Indies Milan Páleš. Dodal, že tento projekt šlo uskutečnit ale jen díky domluvě s kapelou, která souhlasila se snížením honoráře. "Jde nám především o to, abychom desky prodali co nejvíc a získali tak posluchače. Navíc nás neživí prodej desek ale především koncerty," uvedl manažer skupiny -123 min. Jiří Macek.

Snížení cen má už podle obchodníků první výsledky. "V první polovině roku byl prodej opravdu mizivý. Při povodních byl pokles ještě horší. Konkrétní čísla ale zatím nemáme k dispozici. Nyní se nám ale zdá, že prodej stoupá a je to určitě i díky snížení cen alb. Některé desky zlevnily až o 150 korun, což je pro lidi už zajímavé. Prodej se zvyšuje ale samozřejmě i díky blížícím se vánočním svátkům," uvedla manažerka nákupu Bontonlandu Eva Hejrovská.

MEZITITULEK: Klasika má menší potíže

Nejmarkantnější je pokles prodeje u nejposlouchanějších žánrů - rocku a popu. Naopak u vážné hudby není pokles tolik dramatický. Supraphonu, který se zabývá především produkcí vážné hudby a mluveného slova, poklesl prodej jen o 9 procent oproti minulému roku. "U nás to není ani tak nelegálním vypalováním CD. Nás se dotkly ale především povodně. Naše alba kupují hlavně cizinci a těch přijelo od srpna výrazně méně než jindy. V dlouhodobějším poklesu, ale může hrát roli i výchova dětí, která už klasiku opomíjí," uvedla ředitelka Supraphonu Jana Gonda.

Průměrně se cena desky v obchodě skládá z následujících položek: Honoráře interpretů a příjmy vydavatelů, dále náklady na nahrávací studio, na výrobu a na propagaci, své si vezme distribuce a významnou položkou je marže obchodníků. Velkou část z ceny kompaktu ale zabírá dvaadvacetiprocentní daň z přidané hodnoty. Vydavatelé delší dobu usilují o její snížení. Podle tiskové mluvčí Ministerstva financí Evy Novákové je na změnu výše daní pozdě: "Podle směrnice Evropské unie jsme stanovili DPH na prodej hudebních nosičů na 22 procent a kapitola daní už je asi půl roku uzavřená."