Dějepis nezrušíme, ale historii ať si školy učí podle svého

Pokud bude přijat nový školský zákon, ze škol zmizí osnovy. Nahradí je takzvaný rámcový vzdělávací program. Ten školám pouze vymezí prostor, ve kterém se mají pohybovat, a pojmenuje obecný soubor znalostí, schopností a hodnot důležitých pro každého žáka. "Bude už věcí každé školy a učitelů, jak program rozpracují," říká Jaroslav Jeřábek, ředitel Výzkumného ústavu pedagogického, který je přípravou těchto programů pověřen.

hn: Ze škol má právě kvůli těmto programům zmizet například dějepis a nahradit ho má předmět člověk a společnost. Je to tak?

Ne tak docela. Vzdělávací programy rozčleňují obsah základního vzdělávání do několika oblastí, z nichž jednou je například člověk a společnost. Tato oblast bude probírána v dějepise a v občanské výchově. Je ale pravda, že programy připouštějí slučování předmětů, a na škole, kde to funguje, to bude možné.

hn: Školy si tedy budou tvořit vlastní vzdělávací programy. Už rok to zkouší 55 škol. Jak si vedou?

Polovina z nich už má svůj program za rok vytvořený, ostatní ho ještě dotvářejí. Z toho, co jsem měl možnost narychlo prohlédnout, vím, že minimálně osm z nich je přesně takových, jaké jsme očekávali. Teď podle nich chtějí zkusit učit. Například škola v Chrudimi chce začít s výukou jazyků už v první třídě, v Turnově zase chtějí věnovat velkou pozornost počítačům. Není záruka, že všude budou programy kvalitní, ale je potřeba školy podpořit.

hn: Čeho se budou učitelé při výuce držet, když už nebudou osnovy?

Dostanou materiál, co by si z předmětu měli žáci odnést. Na škole jsou dva nebo tři učitelé, dejme tomu právě toho dějepisu. Oni se spolu budou muset dohodnout, jak bude vypadat kapitola druhá světová válka. Která fakta, osobnosti a události dětem sdělí, co promítnou, jaké mapy rozeberou.

hn: A nezabere jim příprava ještě více času než teď?

Myslím, že spíše uvítají, že si budou učit, jak chtějí, a ne, aby jim to někdo diktoval.

hn: Co to školám přinese?

Budou mít šanci si vypracovat program šitý na míru. Jasně, že to bude práce. Ale já myslím, že je smysluplná. O podobě vzdělávání mají rozhodovat ti, kteří ho přímo poskytují. Podle potřeby tak budou mít možnost reagovat na skladbu žáků, rodičů, místní komunity, zájmy.

hn: Nebude pak problém u přijímacích zkoušek? Na každé škole se bude učit trochu něco jiného...

Rozdíl by se neměl vyskytovat, jen v detailech.

hn: Kdy by na takový systém mohly všechny školy přejít?

Odhaduji, že ve školním roce 2007 až 2008.