Generální ředitel Českých drah Petr Kousal již jednou reformu železnic připravoval. Poté, co musel odejít, sbíral zkušenosti na Slovensku a v Rakousku. Po sedmi letech se do firmy vrátil a změny chce dotáhnout do konce.

hn: České dráhy vyčerpaly za deset let ze státního rozpočtu 55 miliard korun. Budou schopny se bez podpory státu někdy obejít?

Ne. Stát na železnice doplácí všude. Naše jízdné je přitom až čtyřikrát levnější než v západní Evropě. A na krytí ztrát z osobní dopravy dostáváme zhruba tři- až čtyřikrát méně.
Kupujeme přitom stejné lokomotivy a naftu. Kolejnice stojí stejně. Až nám stát zaplatí za to, co si u nás objednal, budeme mít i na slušný rozvoj.

hn: Stát českým drahám ještě nezaplatil?

Dohodli jsme se, ale jezdíme stále za víc, než kolik nám stát zaplatí.

hn: O kolika miliardách korun mluvíte?

Stát si loni objednal rozsah vlakové dopravy za devět a půl miliardy. S přiměřeným ziskem jedenáct a půl miliardy. Zaplatil necelých 6,8 miliardy. Příští rok určitě nedostaneme víc. Letos očekáváme ztrátu 1,5 miliardy korun.

hn: Podnik na konkurenčním trhu by začal snižovat náklady, jinak by neměl šanci přežít...

Připravujeme zeštíhlení. Máme ale s odbory podepsánu kolektivní smlouvu, podle níž musí být každá organizační změna, každé hromadné propouštění s odboráři projednáno.

hn: České dráhy řídí odbory?

Ne, ale tři členové odborů zasedají v devítičlenné dozorčí radě. Navíc mohou vyhrožovat stávkou. My jsme vázáni předpisy. Když si vezme nějaká malá firma zchátralou železničku, vystačí s podstatně méně lidmi. Zaměstná je jakoukoliv prací, což u nás nejde. Zakazuje to kolektivní smlouva.

hn: Vy tedy tvrdíte, že nemůžete nic dělat?

Tak to není. Jednáme v dozorčí radě. Na stole je otázka snížení počtu pracovníků, ekonomizace řízení a podobně. Zjednodušeně řečeno, chceme mít jen jednu díru, ze které tečou peníze. A tu mít pod průhlednou kontrolou.

hn: Jaké jsou konkrétní záměry Českých drah v nejbližších týdnech

Prvním cílem je snížit počet zaměstnanců v budově generálního ředitelství o zhruba sto lidí. Do budoucna chceme nahrazovat lidskou sílu technikou. U nás se technika vždycky nahrazovala pracovní silou, protože byla levnější. Mzda v ekonomice už ale dosáhla patnácti tisíc korun...

hn: Nezapomínáte, že jste před sed-mi lety musel dráhy opustit spolu s Emanuelem Šípem? Tehdy vám odbory podobnou reformu hodily na hlavu.

Strávil jsem tři roky na Slovensku a čtyři v Rakousku. Na základě těchto zkušeností jsem přišel oživit České dráhy. Tehdejší transformaci odboráři odmítli. Teď mě kupodivu do ní někteří tlačí.

hn: Jak se na vás tváří Jaromír Dušek, když mu objasňujete vizi transformace drah?

To je otázka na něho. Mimochodem, před těmi sedmi lety jsem říkal Václavu Klausovi, že chceme snížit tehdejších 110 tisíc zaměstnanců na 70 tisíc. Klaus tehdy odpověděl: Vy mi zvýšíte nezaměstnanost. Co s těmi lidmi budu dělat?
Bojím se, aby to nebylo nyní podobné. Musíme si vážit, jestli zrovna tato společnost chce, aby z železnic odešlo třicet tisíc lidí.