Byznys Českých drah může během několika následujících let nabrat zcela nový směr. Společnost, která zaměstnává téměř 24 tisíc lidí a vlastní či má podíl v desítkách dceřiných firem, by se mohla do budoucna výrazně zmenšit.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nedávno představil svůj plán, podle kterého by mohl do společnosti ČD Cargo, která pod hlavičkou Českých drah podniká v nákladní dopravě, vstoupit soukromý investor. Díky jeho penězům by dceřinka získala finance na nové soupravy.

Privatizaci zatím zcela zavrhuje premiér Andrej Babiš (ANO). "Žádná privatizace ČD Cargo, ani částečná, není v plánu," napsal ve středu na svůj Twitter. Od Ťoka si vyžádal analýzu fungování podniku a výhled hospodaření. Podle toho se bude dál jednat o budoucnosti drah.

Podle nedávno jmenovaného šéfa Českých drah Miroslav Kupce je však transformace Českých drah nutností. V rozhovoru pro HN prozradil, že by nejradši ČD Cargo zcela vyňal ze skupiny Českých drah. "Nevidím příliš logiky v tom, aby České dráhy, jejichž hlavní byznys spočívá v osobní železniční dopravě, dlouhodobě vlastnily nákladního dopravce. Proto si umím představit, že stát úplatně Cargo vyjme z našeho majetku a bude dál sám řešit, co s ním," řekl Kupec. Podle jeho návrhu by se Cargo stalo samostatným podnikem vlastněným státem. Ten by následně přímo rozhodoval, zda do něj nechá vstoupit soukromého investora.

České dráhy by se podle ředitele do budoucna měly zbavit i dalších firem a podílů ve společnostech, které stojí mimo hlavní byznys. Mezi ty patří třeba společnost ČD-Telematika, která vlastní optické kabely podél železnic. Letos na jaře v ní získala téměř třicetiprocentní podíl skupina PPF Petra Kellnera.

Podle informací HN by si ČD do budoucna chtěly ponechat pouze osobní dopravu a opravárenskou sekci. V opravách a modernizacích vlaků − a to nejen svých − vidí státní podnik velký potenciál.

Ministerstvo dopravy zatím Kupcův návrh na osekání Českých drah příliš nekomentuje. Připomíná také, že ani o případném vstupu soukromého investora do ČD Cargo není rozhodnuto. "V současné chvíli se pouze diskutuje, jaké bude další směřování Českých drah a ČD Cargo," říká mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Ťok původně uvedl, že o vstupu investora do ČD Cargo bude rozhodovat představenstvo a dozorčí rada Českých drah v příštím roce. Prodej chtěl uskutečnit prostřednictvím nabídky akcií firmy na burze. Diskuse jsou však podle něj teprve na začátku.

České dráhy potřebují peníze

Dráhy stojí před zásadní proměnou trhu, a pokud si chtějí i nadále udržet dominantní postavení, budou o to muset začít bojovat. Zatímco dosud byla státní firma zvyklá dostávat zakázky na většině tratí bez soutěže, v příštích letech se bude muset kvůli liberalizaci železnice utkávat stále častěji s konkurenčními dopravci. Na český trh navíc mohou díky liberalizaci proniknout i velcí zahraniční hráči.

ČESKÉ DRÁHY A ČD CARGO

Zcela klíčové budou především investice do nových vlakových souprav, které jsou klíčem k úspěchu v soutěžích. Podle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu z tohoto týdne více než třetina vlaků Českých drah slouží více než 30 let.

Národní dopravce potřebuje výhledově investovat do obnovy vozového parku zhruba 40 miliard korun. Vedle toho musí nadále snižovat zadlužení, které po letošním splacení pětiletých korunových dluhopisů v hodnotě čtyř miliard korun činí 27 miliard.

ČD chce miliardy za pozemky

Cestou, jak získat peníze, je právě prodej některých dceřiných společností státu a případně také majetku. Tento postup přitom není pro České dráhy novinkou. Před více než dvěma lety na základě rozhodnutí vlády prodaly zhruba 1500 nádražních budov Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta za nemovitosti zaplatila 3,3 miliardy korun. Peníze dopravce následně využil na snížení dluhu.

"V současné době intenzivně vyjednáváme s Českými drahami o převodu pozemků u železnice do našeho vlastnictví," sdělil HN šéf SŽDC Jiří Svoboda.

Dohromady se jedná o 44 mi­lionů metrů čtverečních. "Protože se bude jednat o hodně peněz, tak s velkou pravděpodobností nepůjde o jednu transakci, ale převod bude probíhat v delším časovém horizontu v několika vlnách," popisuje Kupec. Dodává, že ČD a SŽDC se zatím nemohou dohodnout na ceně pozemků. Řádově by však dopravce mohl inkasovat jednotky miliard.

 

ČESKÉ DRÁHY A ČD CARGO