Hned prvním svým projektem se David Šiška pokusil prorazit v zahraničí a chtěl umožnit studentům vybrat si školu po celém světě. Jenže udělal se svými kolegy příliš mnoho chyb, a projekt tak záhy skončil. O chvíli později se už ale stal manažerem a poté i ředitelem internetového obchodu s bytovými doplňky a nábytkem Bonami, jehož roční tržby přesahují miliardu korun.

"První firmu se nám nepodařilo rozjet, ale hodně jsme se na tom naučili. Chtěli jsme z toho mít celosvětovou platformu. Hledali jsme vývojáře a techniky. Podařilo se nám dát dohromady dobrý tým, ale dělali jsme spoustu chyb. Z té zkušenosti ovšem čerpám i ve své současné pozici," říká David Šiška.

S nápadem na vysílání studentů do zahraničí přišel už při studiu na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity v Brně, kde pracoval v neziskové organizaci AIESEC, zapojující vysokoškoláky do mezinárodních výměnných programů. Zde měl pod sebou svůj první tým lidí, který nabízel praktikanty na stáže. Poté vedl celou pobočku v Brně.

Maďarské překvapení

Po prvotním nezdaru se David Šiška přestěhoval z Brna do Prahy a začal spolupracovat se společností Miton na projektu Kouzelná almara. Ten umožňoval lidem vyzvednout si zboží objednané na internetu na místě, které si sami vyberou.

"Po půl roce jsem přešel do Bonami, kde jsme se s vedením po dvou letech dohodli, že firmu povedu," popisuje Šiška. "Když jsem tam přicházel, bylo nás ve firmě asi 14. Na starosti jsem měl zahraniční expanzi, logistiku a celkově jsem mluvil tak nějak do všeho. Nyní ve společnosti pracuje zhruba 150 lidí," doplňuje.

Začátek v Bonami byl pro mladého Davida zážitek. Šlo o velmi rychle rostoucí prostředí a díky tomu, že brzy začali pronikat i na zahraniční trhy, bylo potřeba najímat také kolegy ze zahraničí. Kromě Česka působí Bonami rovněž na Slovensku, v Rumunsku či Polsku. Společnosti se dobře daří také v Maďarsku, kde roste výrazně rychleji, než se původně čekalo. Momentálně chce David Šiška zejména stabilizovat růst firmy a ukotvit její postavení na jednotlivých trzích. Zároveň plánuje zvýšit tržby společnosti o polovinu a překonat tak miliardu a půl v korunách.

Hlavně se nebát

Podle Davida Šišky je v kariéře nejdůležitější věnovat se odvětví, které vás naplňuje a k němuž máte vztah. Každopádně po získání základních návyků z řízení firmy by prý dokázal rozjet i podnik z jiného oboru než prodej nábytku a bytových doplňků.

Toho by chtěl ředitel Bonami využít při svých dalších plánech, jimiž jsou například pomoc v neziskovém sektoru a v podpoře lidí, kteří neměli v životě příliš štěstí. V jejich splnění by mu mělo pomoct i to, že se nebojí zkoušet nové věci. "Vždycky jsem razil teorii, že se nesmíte bát dělat nové věci pořádně. Raději rychle než přehnaně opatrně. Dopustíte se samozřejmě občas nějakých chyb, ale právě z nich máte možnost se poučit, což vás posune dál," domnívá se David Šiška.