Kunovická továrna Piper Sport Aircraft po dvouletých majetkových tahanicích a prodělaném konkurzu nabírá dech. Společnost, založená původně pod názvem CZAW, do března známá pod názvem Czech Sport Aircraft, získala od nového strategického partnera nejen nové jméno.

S firmou Piper Aircraft Inc. - jedním z největších světových hráčů v oboru - mají kunovičtí hlavně exkluzivní smlouvu, jež znamená jistý odbyt pro stovky letadel.

Stroje z moravské továrny se začínají od dubna prodávat v rozsáhlé distribuční síti Piperu. Jak HN řekl Peter Benčurik, mluvčí Slavie Capital, která s kunovickou továrnou spolupracuje, dosahuje finanční hodnota kontraktu 600 milionů korun ročně.

Smlouva je uzavřena na deset let s opcí na další desetileté období. Letos díky ní firma plánuje výrobu 250, napřesrok 360 strojů.

Letadlo jako luxusní auto

Lehká sportovní letadla (LSA), jež kunovičtí pod značkou PiperSport vyrábějí, patří o kategorii výš než ultralighty, použitelné jen pro sport a zábavu. Stroje třídy LSA se mohou využívat i komerčně - například jako tréninková letadla či aerotaxi.

Letoun PiperSport, určený do distribuční sítě Piperu, létá na běžný automobilový benzín, dosahuje rychlosti 220 kilometrů za hodinu. Na jednu plnou nádrž o objemu 114 litrů je schopen překonat vzdálenost 1100 kilometrů.

V prodejní síti Piperu se stroje nabízejí ve třech modelech, v cenách od 120 tisíc dolarů (téměř 2,3 mil. Kč) za nejlevnější sportovní verzi až po 140 tisíc dolarů (2,45 mil Kč) za model pro profesionály.

"Třída LSA je jedním z nejnadějnějších segmentů všeobecného letectví, přivede nám nové zákazníky," doufá prezident Piperu Kevin J. Gould.

Pro Kunovické znamená spojení s Piperem hlavně jistotu odbytu. Což je základní podmínka pro přežití každého výrobce.

Malé letadlo je luxusní zboží, které si člověk nejsnáz odepře, když je nucen šetřit. Právě proto na tento segment mimořádně tvrdě dopadla krize. Čeští výrobci sportovních letadel, kteří slavili počátkem tisíciletí obrovský úspěch na světovém trhu, utrpěli v posledních dvou letech velké ztráty. Ne všichni se dokážou vrátit na předkrizové pozice.

Kunovičtí tak získali v Piperu silného spojence v době, kdy to nejvíc potřebovali. "Spojenectví kunovické společnosti s americkým koncernem vytváří v segmentu LSA světového lídra. Kooperace posílí průmyslovou produkci v Česku i na Slovensku, subdodávky by mohly vytvořit 250 až 400 nových pracovních míst," říká Benčurik.

 

 

Piper Sport Aircraft má dnes vytížené výrobní kapacity a hledá další. Mluvčí Benčurik potvrdil, že vlastníci mají zájem i o koupi nedávno zkrachovalé letecké továrny Moravan v sotva dvacet kilometrů vzdálených Otrokovicích - pokud bude podnik v konkurzním řízení na prodej.

Piper Sport zvažuje burzu

Na jaře se v médiích objevily spekulace, že Piper do Kunovic vstupuje i majetkově. Není to pravda. Jediným vlastníkem zůstává neprůhledná firma SC Sport Aircraft z Britských Panenských ostrovů. Znalci trhu jsou přesvědčeni, že patří ve skutečnosti Slavii Capital, která byla akcionářem v kunovické továrně před jejím předloňským bankrotem.

"S vlastnickou firmou z Panenských ostrovů nemáme majetkově nic společného, pracujeme pro ni jen jako konzultanti," tvrdí Benčurik. Mluvčí dodává, že majitelé dál jednají s Piperem o kapitálovém vstupu do Kunovic. Pokud se nedohodnou, přichází v úvahu i vstup kunovického Piper Sportu na burzu.